Внеклассное мероприятие по английскому языку на тему: "Природа. Спорт. Здоровый образ жизни". Тема по английскому языку спорт и здоровый образ жизни


Блок дидактических материалов по английскому языку по теме «Спорт и здоровый образ жизни»

Пайвина Ольга Петровна, преподаватель английского языка, Шадринский политехнический колледж, машиностроительное отделение

Блок дидактических материалов по теме «Спорт и здоровый образ жизни»

Reading Practice

Sport and a Healthy Mode of Life.

A Visit to a Doctor.

Grammar Presentation

Времена группы Indefinite.

Additional Texts

Olympic Games.

Sports in Great Britain.

Sports in Russia.

Reading Practice

Sport and a Healthy Mode of Life

Sport is very important in our life. It is popular among young and old people.

Many people do morning exercises, jog in the morning, train themselves in clubs, in different sections and take part in sport competitions.

Other people like sports too, but they only watch sports games, listen to sports news. They prefer reading interesting stories about sportsmen. But they don't go in for sports.

Physical training is one of the important subject at our college. Students have got physical training lessons twice a week. Boys and girls play volley-ball and basket-ball at the lessons. There is no sports ground near our college. In autumn and in spring the students go in for sports in the open air.

A lot of different competitions are held at college, a great number of students take part in them. All participants try to get good results and become winners. Sport helps people to keep in good health. If you go in for sports, you have good health and don't catch cold.

Children and grown-ups must take care of their health and do morning exercises regularly.

There are some popular kinds of sports in our country: football, volley-ball, hockey, gymnastics, skiing, skating. Athletics is one of the most popular kinds of sports. It includes such kinds of sports as running, jumping and others. Everybody may choose the sport he (or she) is interested in.

There are summer and winter sports.

My favourite sport is swimming. I go to the swimming-pool twice a week. But I prefer to rest by the lake or the river and swim there.

My friend Kostya goes in for boxing. He is a good boxer and he is a brave and courageous boy. His hobby helps him in his everyday life.

Active Words and Word Combinations

jog - бегать трусцой

section – секция

competition – соревнование

go in for sports - заниматься спортом

in the open air - на свежем воздухе

participant – участник

catch cold – простужаться

take care – заботиться

include - включать

swimming-pool – бассейн

courageous – смелый

Exercises

  1. Translate the following words and word combinations into English using the text “Sport and a Healthy Mode of Life”.

Среди молодых и пожилых; популярные виды спорта; дважды в неделю; предпочитаю отдыхать; повседневная жизнь; такие виды спорта как; взрослые; у озера; сохранить свое здоровье; заниматься спортом; бегать по утрам; принимать участие в спортивных соревнованиях; она включает; храбрый и смелый.

  1. Answer the following questions.

1. Do you do your morning exercises every day?

2. Is it important for children and grown-ups to take care of their health?

3. Are a lot of different competitions held at college?

infourok.ru

Открытое мероприятие по английскому языку "Спорт и здоровый образ жизни"

Муниципальное Общеобразовательное Учреждение

«Средняя Общеобразовательная Школа №4»

Городской семинар по иностранному языку

Открытое мероприятие по английскому языку на тему: «Спорт и здоровый образ жизни»

Подготовила и провела:

Учитель английского языка Кондратьева А.С.

г. Прохладный, 2009 год

Sport and healthy way of life

6 класс

Цели:

Обучающие:

1) отработка лексики по теме «Cпорт»;

2) совершенствование навыков аудирования;

Развивающие:

1)развитие лингвистической догадки;

2)развитие творческого мышления;

Воспитательные:

1) воспитание бережного отношения к своему здоровью;

2) привитие интереса к активному образу жизни;

3) воспитание уважения к партнерам по команде;

4) воспитание умения работать в группе.

Подготовительная работа: Для проведения данного мероприятия подготовлен следующий наглядный и раздаточный материал: таблица для задания «Quiz»; карточки с перечисленными в них видами спорта для задания «Go or Play»; тексты заданий для аудирования; карточки с названиями видов спорта и с картинками, изображающими тот или иной вид спорта для задания «Understand me».

Ход мероприятия

Teacher: Good morning, boys and girls! Good morning, our dear guests! You know that sport plays a great role in our life. That's why today we devote our lesson sport and active lifestyle. By the way, it's not an ordinary lesson! It's a combined lesson of English and physical education. Can't imagine? Well, today you'll see that nothing is impossible.

As the theme of our class today is sport, we have two teams – the first team is called “The Bears”, and the second team is called “The Foxes”.

1. Задание «Quiz»

Teacher: Our competition will consist of six parts. And the first part is a quiz. Please, look at the blackboard. Here you see the table of the quiz. It consists of four sectors. Each part has a number of questions. You choose the sector and answer a question. If you can't, the other team can answer it and get some points. In the “Sport” sector there are names of different kinds of sport. In the sector “Person” you should name a person doing this or that kind of sport. Sector “Place” contains a place where you can do a particular kind of sport. In the sector “Equipment” you should enumerate the equipment necessary for a certain sport. Is it clear? Let's begin then.

Таблица с секторами:

Вопросы к сектору «Sport»:

  1. It's a game played by two teams of eleven players who try to kick a ball into the other team's gate. (Football)

  2. It is a game played indoors between two teams of five players in which each team tries to win points by throwing a ball into the basket. (Basketball)

  3. It is a game for two people or two pairs of people who use rackets to hit a small soft ball backwards and forwards over a net. (Tennis)

  4. It is a sort of swimming under the water using a special equipment to help you breathe. (Diving)

  5. It is an outdoor game played by two teams with an oval ball that you kick or carry. (Rugby)

Вопросы к сектору «Person»:

  1. A person who plays football is called a... (Footballer/football player)

  2. A person who does running is called a … (Runner)

  3. A person who plays hockey is called a … (Hockey player )

  4. A person who plays tennis is called a … (Tennis player)

  5. A person who does swimming is called a … (Swimmer)

infourok.ru

Методическая разработка по английскому языку по теме “Sport and healthy way of life” ( Спорт и здоровый образ жизни)

  1. Why are people concerned with the healthy way of life nowadays?

  2. Do you do anything for keeping fit?

  3. What does our health depend on?

  4. What good and bad habits do you know?

  5. What habits do you follow?

  6. Have you got any health problems?

  7. Why are bad habits dangerous?

  8. Is it true that “Health is the greatest wealth”?

Exercise2. Do you know any sayings and proverbs about sports and a healthy way of life?

A sound mind in a sound body. В здоровом теле здоровый дух.

 Eat to live, not live to eatДословный перевод: Есть, чтобы жить, а не жить, чтобы есть.

Laughter is the best medicineДословный перевод: Смех — лучшее лекарство.

An apple a day keeps the doctor away

Яблоко в день держит докторов подальше.

Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise

Рано ложиться, рано вставать - значит здоровье, богатство и ум наживать.(Кто рано встает, тому бог подает)

A change is as good as a restДословный перевод: Изменение так же хорошо, как отдых.Русский аналог: Лучший отдых — смена деятельности.

Wealth is nothing without healthДословный перевод: Богатство — ничто без здоровья

Тема №4 Some exercises for healthy life and good mood

Exercise1 Discuss the question.

What does our health depend on?

Healthy living guide

Our health depends:

On food we eat,

On habits we follow,

On the lifestyle we live,

On ecological situation

Good habit

  • Regular meals

  • Physical activity

  • Sleeping 7-8 hours a day

  • Following a healthy diet

Bad habit

  • Physical inactivity

  • Chaotic lifestyle

  • Irregular meals

  • Drinking alcohol

  • Smoking

  • Obesity

Recipes to look great

Some exercises for healthy life and good mood

Exercise 1

Hands up! Hands down! Hand on the hips! Sit down.

Turn to the left. Turn to the right.

Look at your right hand

Look at your left hand.

Knock the top of the head, making drum’s beat

Exercise 2

  1. Stand up straightly!

Slowly turn your head to the right, then to the left. Look at the right, look at the left!

  1. Stand still!

Try to reach the right ear to the right shoulder, then the left ear to the left shoulder (4 times)

  1. Lower the chin to the neck and in this position turn your head slowly to the right, then to the left

  2. Stand still! Pay attention to your breath!

Repeat to yourself

  1. Inhale! Exhale! Pause

Then breathe in and stretching exhale.

  1. Say in whisper.

I believe in the body’s defenses. (Я верю в защитные силы организма)

I’m quiet! I have a lot of energy

I’m active and strong

I can do any work easily

Breathe in! Breathe out!

Exercise 3

Put your hands up in the air and shake your boots round Hand up on your toes and turn around around Hands way up high, hands way down low Stamp with your feet and jump, jump, jump 

Что в переводе значит примерно следующее: 

Поднимите руки кверху и до неба дотянитесь А потом вперёд нагнитесь и носков своих коснитесь Тело глубже наклоняйте, низко-низко приседайте И теперь до самой ночи бодрый танец зажигайте

Темы творческих работ по теме «Спорт и здоровый образ жизни»

  1. Sport in our college

  2. What sports and games are most popular in Russia?

  3. Extreme sport(catch holding)

  4. Sport and healthy way of life

  5. What does our health depend on?

infourok.ru

Конспект урока по английскому языку для 7 класса «Спорт и здоровый образ жизни»

Конспект урока по английскому языку для 7 класса «Спорт и здоровый образ жизни»

Цели урока:

*практический аспект-совершенствование умений практического владения учащимися иностранным языком (английским) по темам «Спорт» и «Здоровый образ жизни»;

*образовательный аспект-актуализация и развитие знаний учащихся о спорте и здоровом образе жизни, совершенствование неподготовленной речи детей, закрепление изученных речевых структур, тренировка навыков лексики и грамматики;

*социокультурный аспект-расширение объема знаний учащихся о странах изучаемого языка, их культуре и традициях, их особенностях, сходствах и различиях в рамках диалога культур;

*развивающий аспект-развитие способностей использовать английский язык как средство социальной адаптации учащихся, формирование навыков самостоятельного анализа и оценки предлагаемой информации;

*воспитательный аспект-воспитание активной жизненной позиции, ответственного отношения к своему здоровью, стимулирование учащихся к самостоятельной работе, развитие творчества, умения работать в коллективе, ориентации на практически значимый результат.

Задачи урока:

*обобщить лексический материал по теме «Спорт»; «Здоровый образ жизни»; наречия;

*совершенствовать коммуникативные умения учащихся;

*совершенствовать умения работать в группе,

*развивать умение учащихся составлять монологическое высказывание; отвечать на вопросы.

Вид урока: урок-соревнование;

Используемые технологии: обучение в сотрудничестве, интерактивные, коммуникативные, групповые технологии, центрированное на ученике обучение;

Приемы: игра, показ, пример (учителя), наглядность;

Организация урока: 8 игровых конкурсов по 5-7 мин. каждый.

Оборудование: конверты с заданиями, магнитофон, диски.

Оформление: фотографии спортсменов, рефераты учащихся о выдающихся людях, для которых спорт-образ жизни.

Столы сдвинуты таким образом, чтобы учащимся было удобно работать в группах.

На доске эпиграф: «A sound mind is in a sound body» or «Sport as a lifestyle»

На доске таблица для баллов.

Ход урока:

1 Организационный момент:

  • Good morning, boys and girls.

  • Good morning, teacher.

  • I`m glad to see you. Take your seats, please.

  • Thank you.

  • Today, my dear friends, we shall have an unusual lesson. It will be a competition. We have already divided into three groups. There will be 5 pupils in each team. We shall play different games, compete, brush up your grammar, share and discuss the ideas about a healthy way of life. At the end of the game we shall count our scores and find out who is the winner. Don`t forget to offer to help to each other. Be friendly, attentive, intelligent, creative and hardworking.

It`s time to begin our competition. Let`s start it with the first exercise.

Первый конкурс

Now I want you to look at the blackboard. You can see some number there. Your task is to read the proverb using the code. The team who will be the first get 1 score.

21 25 93,436 188 7013 18 73,069

Code:

I-2; t-1; s-5; n-9; e-3; v-4; r-6; o-8; l-7; a-0.

Key:

It is never too late to learn. (Никогда не поздно учиться.)

Второй конкурс

The next task is for you to guess the game. There is an envelope on each table. Take them, please. Open the envelopes and take

card №1. Read the description of the sports and name them.

Card 1

  1. This game is played by two teams. There are six players in each team. They play game on an ice field.

  2. It is a team game. Two teams hit large ball with their hands over a high net. The ball is not allowed to bounce on the ground.

  3. It is a game of two players. Each player starts with sixteen different playing figures. They move the playing figures on a board. The aim of the game is taking your opponent`s king.

Key: 1-hockey; 2-volleyball; 3-chess

Третий конкурс

Think of your own description of one type of sport. And offer to story to your enemy team. Example: 1) This game was played in England in 1872 and the first championship at Wimbledon was in 1877. ( tennis) or 2) It is sometimes called an English national game. It is known that people played it in England as early as 1550. (cricket) We shall check up this task in 5 min.

Четвертый конкурс

The fourth game is “Find the words”. You can see the parts of the words on the blackboard. You will make up the words on the topic “Sport”. You will have 4 min. to finish your task.

ache roub back ath

les ke thro ep

at lete cen foot

tre ball rly high

rts ly nea spo

Keys: athlete, nearly, sports, keep, highly, backache, throat, centre, football, roubles.

Пятый конкурс

We have just read the words on the topic “Sports”. The next task for you is to complete the sentences using these words. I want you to finish this task in 5 minutes. Take card №2 from your envelope.

Card 2:

  1. My friend usually goes to the sports… on Monday.

  2. Is it important to…fit?

  3. If you have got a sore…, you should go to the doctor.

  4. Does your mother like to watch…competitions?

  5. He is a very famous….

  6. The stadium was…full.

  7. My Granny hasn`t got a….

  8. They think…of our game.

  9. How much money have you got?-I`ve got twenty….

  10. I like…more than anything.

Keys: 1-centre; 2-keep; 3-throat; 4-sports; 5-athlete; 6-nearly; 7-backache; 8-highly; 9-roubles; 10-football.

Шестой конкурс ‘’The theatre” (физкультминутка)

Take three pictures from your envelopes. You task is to show them by means of mimicry and gesture. Who will be the first?

Седьмой конкурс

Now it`s time to practice your vocabulary. It is interesting to find out what your favourite sport is, what sport you are fond of and why what types of sports you like and dislike. Open the envelope, please. Take card №3 and answer the following questions. Each member of the team should answer one of these questions. Don`t be in a hurry because your task is to give full answers. Be attentive and help each other to win this task.

Card 3

  1. Are you fond of playing football?

  2. Do you like swimming?

  3. Can you play tennis well?

  4. Have you ever taking part in sports competition?

  5. What do you prefer to watch sports competitions or to take part in them?

  6. Does sport help you to keep fit?

  1. How often do you go to the sports ground?

  2. What sports are popular in your family?

  3. Do you want to be a sportsman?

  4. Are you good at running (swimming, skating)?

  5. Can you say that sport is your hobby?

  6. What type of sport are you fond of?

  1. What team games can you name?

  2. Is football popular in Russia?

  3. What type of sports is popular with people all ages?

  4. Why do many people go in for sports?

  5. Why do you classmates go in for sport?

  6. What is your favourite sport?

Восьмой конкурс

Thank you for your answers, my dear friends. And now I want you to make up a story about “Sport”. You will work in groups and discuss why people do sport. Exercise 9, page 102 from your textbooks will help you. It`s your last task and in 7-10 minutes we will finish our competition.

Card 4

1. Sport is popular all over the world. 2. First of all some people think ………………………………………………………………….. to do sport and to keep fit.

3. Also people say that ………………………………………………………………and to take part in different competition. 4. When you go to a sports centre or sports club you often meet friends, talk with them, so we can say that sport helps us…………………………………………………………… . 5. For children sport is interesting because they enjoy ……………………..and ………………….. 6. Besides for those who are very successful in sport it is the way to…………….. ……………………,…………………………and ……….7. I am sure that any sport helps you to ……………………………,………………….. ………and ……………………………, …………… or……………………………………,………………….

…………………………and ………. and of course just to……………………… .

Keys:

Sport is popular all over the world. First of all some people think it is just in fashion to do sport and to keep fit. Also people say that it is interesting to take a chance and to take part in different competitions. When you go to the sports centre o r a sports club you often meet friends. For children sport is interesting because they enjoy playing and running.

Besides for those who are very successful in sport it is the way to earn money, win the prize and become famous. I am sure that any sport helps us to become strong, energetic and healthy, lose or gain weight, look athletic and cool and of course just to have a good time.

Рефлексия

Now it`s time to count your scores. If you have 8 scores, you will get excellent marks today. If you have 6 scores, you will get good marks. So you can see that the winner of our competition is friendship. Everybody will get only excellent marks. Thank you for your work today. You were so active and creative, intelligent and clever. Especially, I liked that you were very friendly and offer to help to your friends if they need it. Let`s congratulate each other. Clap your hands, please.

I want you to name three purposes to keep fit and five ways to keep fit. It will be your homework. See you tomorrow. Good-bye.

globuss24.ru

Урок английского языка по теме "Спорт и здоровый образ жизни"

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Презентация к уроку

Загрузить презентацию (6,9 МБ)

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

Посеешь поступок – пожнёшь привычку Посеешь привычку – пожнёшь характер Посеешь характер – пожнёшь судьбу. китайская поговорка

Очень часто в жизни мы сталкиваемся с этой вереницей событий, но никогда не знаешь, каким будет результат. Для того чтобы был хороший результат, необходимо приложить максимум усилий. В педагогической профессии всё именно так. Чем больше учитель знает и умеет, тем лучше будет результат. Ведь современный учитель – это фокусник, он постоянно должен удивлять, импровизировать, заинтересовывать публику. Учитель должен быть компетентным, творчески подходить к делу, любить детей, быть добрым и весёлым, стремиться к самосовершенствованию. Одним словом, должен быть профессионалом своего дела. Профессионализм – совокупность особенностей педагога, позволяющих решать профессиональные задачи и преобразовывать собственную профессиональную деятельность в соответствии с ситуацией. А современные технологии меняются со скоростью света и нужно за ними успеть, т.е. современный учитель должен быть ещё и мобильным, быстро овладевать современными технологиями, чтобы идти в ногу со временем. Стоя на пороге “новой школы” мы пониманием, что без современных технологий и иностранных языков процесс модернизации образования не пойдёт.

Значительное расширение международных контактов в различных сферах человеческой деятельности, наблюдавшееся в России с 1990-х годов, существенно повлияло на изменение потребностей и целей овладения языками международного общения. В результате формирование иноязычной коммуникативной компетенции стало одной из основных целей обучения иностранным языкам (ИЯ). Это, в свою очередь, послужило мощным стимулом появления ряда научных проблем в области теории и методики обучения ИЯ, посвящённых изучению формирования различных компонентов иноязычной коммуникативной компетенции и возможных форм её контроля.

Коммуникативная компетенция, по словам Гольсковой Н.Д. и Гез. Н.И.,- “есть способность человека понимать и порождать иноязычные высказывания в разнообразных детерминированных ситуациях с учётом лингвистических и социальных правил, которых придерживаются носители языка”.

Формирование коммуникативной компетенции достигается в процессе активной речевой деятельности учащихся, организуемой учителем на занятии. Но как сформировать стойкую положительную мотивацию учеников в отношении иностранного языка. Использование на занятиях различных технических средств обучения и телекоммуникационных сетей является одним из самых привлекательных и эффективных средств обучения иностранному языку в школах. Отсюда вытекает острая необходимость организовать соответствующую работу с различными техническими средствами обучения и телекоммуникационными сетями на уроках иностранного языка. Целями и задачами такой работы являются: получение страноведческой информации, совершенствования навыков аудирования, говорения и, что не менее важно, развитие эстетического вкуса у учеников.

Проблема использования технических средств обучения и телекоммуникационных сетей для формирования коммуникативной компетенции школьников получила развитие в трудах Н.Д. Гальсковой, Н.И. Гез, Я.М. Колкер, Е.С. Устиновой, Т.М. Еналиевой, Е.И. Пассова, Е.А.Маслыко, О.С. Воробьёвой, Ю.И. Верисокина, Н.Н. Болдырева, П.В. Сысоева, В.П. Васильева, Р.П. Мельруд и многих других.

Анализ имеющегося психолого-педагогического и методического опыта позволяет сделать следующий вывод: коммуникативная компетенция учащегося - совокупность знаний, умений и навыков, владение которыми позволяет им приобщаться к этнолингвокультурным ценностям страны изучаемого языка и практически пользоваться иностранным языком в ситуациях межкультурного взаимопонимания и познания. Использование технических средств обучения и телекоммуникационных сетей на занятиях по иностранному языку благоприятно сказывается на формировании коммуникативной компетенции учащихся, расширяет их страноведческие знания, совершенствует навыки аудирования, говорения, способствует развитию эстетического вкуса у учащихся.

Существует, безусловно, множество нестандартных форм работы преподавателя, активизирующих внимание. Одной из них считается работа с техническими средствами и телекоммуникационными сетями. Это – эффективная форма учебной деятельности, которая не только активизирует внимание учащихся, но и способствует совершенствованию их навыков аудирования и говорения. В условиях, когда нет языковой практики, а учиться языку лучше на примерах образцовой английской речи. Использование различных технических средств и телекоммуникационных сетей на занятиях по английскому языку позволяет раздвинуть рамки учебников и стены аудитории и с помощью этих средств визуально создать себе языковую среду.

Основными техническими средствами, которые могут применяться на занятиях по иностранному языку: лингафонное устройство, магнитофон, телевизор, видеомагнитофон, DVD-плеер, компьютер.

Мною была поставлена задача – разработать модель формирования коммуникативной компетенции учащихся на основе использования ТСО и телекоммуникационных сетей и провести эксперимент для выявления её эффективности.

В основу педагогического эксперимента положена медиатехнология.

Педагогический эксперимент включает в себя несколько этапов.

Задача констатирующего этапа: определить исходный уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся 5-х классов в процессе обучения по традиционной схеме.

Исходный уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся, т.е. наличие знаний, умений, навыков по теме, возможно установить, анализируя продукты деятельности учащихся.

Диагностика уровня обученности школьников осуществлялась с помощью теста, основанного на пройденном материале по теме “Моя семья”. Показателями послужили результаты предложенного контрольного теста.

Методами диагностирования послужили:

  • учебные тексты по теме “Моя семья”;
  • критериально-ориентировочный тест;
  • текущее оценивание;
  • итоговое оценивание.

Ученики могут обладать тремя уровнями обученности иностранного языка.

Требования к содержанию уровней:

А) Оптимальный уровень обученности английскому языку по теме “моя семья”.

Ученики не испытывают затруднений при:

  • заполнении генеалогического дерева семьи;
  • ответах на вопросы к тексту;
  • сопоставлении слов и их дефиниций;
  • подборе слов по смыслу предложений;
  • выполнении упражнений по пройденному лексико-грамматическому материалу;
  • чтении про себя с полным пониманием текста.

60 баллов и более за выполненную работу свидетельствует о достижении оптимального уровня обученности иностранному языку (наличие ЗУН по пройденному материалу).

Б) Достаточный уровень обученности английскому языку по теме “Моя семья”.

Ученики испытывают некоторые затруднения при:

  • чтении про себя с полным пониманием текста.
  • заполнении генеалогического дерева семьи;
  • ответах на вопросы к тексту;
  • сопоставлении слов и их дефиниций;
  • подборе слов по смыслу предложений;
  • выполнении упражнений по пройденному лексико-грамматическому материалу;

От 30 до 60 баллов за выполненную работу свидетельствует о достижении достаточного уровня обученности английскому языку по теме “Моя семья”.

В) Недостаточный уровень обученности английского языку по теме “Моя семья”.

Ученики испытывают значительные затруднения при:

  • дополнении ассоциаций;
  • подборе глаголов по смыслу предложений;
  • образовании сложных существительных;
  • заполнении таблицы по пройденному лексико-грамматическому материалу;
  • чтении про себя с полным пониманием текста.

30 баллов и менее за выполненную работу свидетельствуют о достижении недостаточного уровня обученности английскому языку по пройденной теме.

Во время формирующего этапа педагогического эксперимента будут решаться следующие задачи:

  • создание положительного, эмоционального фона на занятиях в группе;
  • создание и поддержание высокого уровня познавательного интереса;
  • получение страноведческой информации;
  • совершенствование навыков аудирования, говорения;
  • развитие эстетического вкуса у учащихся и т.д.

Задача контрольного этапа педагогического эксперимента – определить уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся при использовании в учебном процессе технических средств обучения.

Контрольно-ориентировочный тест по выявлению уровня обученности учащихся английскому языку.

Был проведён контрольно-ориентировочной тест. В тестировании приняли участие 64 человека, учащиеся 5 классов.

Итак, полученные результаты дали возможность установить 3 уровня обученности учащихся:

  • Группа А – оптимальный уровень (12,5 %)
  • Группа Б – допустимый уровень (32,8 %)
  • Группа В – недопустимый уровень (54,7 %)
  • Более 60 баллов – оптимальный уровень;
  • От 30 до 60 баллов – допустимый уровень;
  • Менее 30 баллов – недопустимый уровень.

Формирующий этап

Во время формирующего этапа педагогического эксперимента решались следующие задачи:

  • создание положительного, эмоционального фона на занятиях в группе;
  • создание и поддержание высокого уровня познавательного интереса;
  • получение страноведческой информации;
  • совершенствование навыков аудирования, говорения;
  • развитие эстетического вкуса у учащихся;
  • использование метода проектов на уроке.

На занятиях по английскому языку большое внимание уделялось использование технических средств обучения как средству приобщения учащихся к культуре иноязычной страны. Для повышения уровня сформированности коммуникативной компетенции учащихся на занятиях использовались технические средства обучения для просмотра фильмов. Была выполнена работа с двумя фильмами, вполне соответствующими уровню развития и интереса учащихся, легки в языковом отношении, имеющие ясную логическую структуру.

Особое внимание уделялось повышению уровня сформированности коммуникативной компетенции учащихся. Учитывая данный факт, на занятиях были созданы условия для развития следующих ЗУН учащихся:

  • способность учащихся правильно конструировать грамматические нормы в соответствии с нормами английского языка языка;
  • умение осуществлять выбор лингвистической нормы и способы языкового выражения;
  • способность использовать определённую стратегию и тактику общения для конструирования и интерпретации различных текстов;
  • обладание учащимися национальной, культурной спецификой страны изучаемого языка и умение строить своё речевое общение в соответствии с этой спецификой;
  • умение учащихся ориентироваться в социальной ситуации и управлять ею;
  • умение компенсировать недостаточность знаний языка, речи, социального опыта в иноязычной среде.

С этой же целью были использованы разные стратегии и приёмы работы с фильмом:

  • упражнения и задания перед просмотром фильмов:
  • составление ассоциограмм;
  • что мы знаем о...?
  • обсуждение названия фильма.
  • упражнения и задания во время показа фильма:
  • сделать рисунок одного кадра;
  • отразить в таблице всю информацию, полученную из фильма и др.
  • упражнения после презентации фильма:
  • обсуждение характеров и поведения героев;
  • ролевая игра по фильму;
  • перенесение событий в российскую действительность;
  • написание биографии главных героев;
  • разработка и выполнение проектов и др.

При анализе условий в конкретном классе учитывалось следующее:

  • в каком объёме учащиеся владеют иностранным языком;
  • какой жизненный опыт и какие знания, особенно в отношении тематики фильма, имеются у учащиеся на момент просмотра фильма;
  • какую дополнительную информацию необходимо сообщить учащимся для понимания фильма;
  • какое оборудование необходимо для просмотра фильма.

Контрольный этап

Задача контрольного этапа педагогического эксперимента – определить уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся при использовании в учебном процессе технических средств обучения.

Был использован тот же критерий, что и во время констатирующего этапа педагогического эксперимента. Показателем послужило не только выполнение предложенного контрольных заданий к учебным фильмам.

Кроме того, при выполнении контрольных заданий учащиеся демонстрировали навыки, которые свидетельствуют о формировании коммуникативной компетенции:

  • способность учащихся правильно конструировать грамматические нормы;
  • умение осуществлять выбор лингвистической нормы и способы языкового выражения;
  • умение строить своё речевое высказывание в соответствии со спецификой английского языка;
  • умение учащихся ориентироваться в социальной ситуации и управлять ею;

Конечно, вышеперечисленные умения и навыки у каждого учащегося проявлялась в разной степени, но их наличие уже свидетельствует о том, что исследование проводилось в нужном направлении и оказало своё положительное влияние. Результаты контрольного этапа отображены в приложении.

Сравнительный анализ констатирующего и контрольного этапа убедительно доказывает, что уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся существенно повысился.

Следовательно, можно сделать вывод, что использование технических средств обучения на уроках английского языка позволило повысить уровень сформированности коммуникативной компетенции учащихся, что и являлось целью исследования.

Приложение.

xn--i1abbnckbmcl9fb.xn--p1ai

"Природа. Спорт. Здоровый образ жизни"

Чёрная Марина Владимировна

Учитель английского языка

Адрес сайта МКОУ «Рыканская средняя общеобразовательная школа»: http://school-rican.ucoz.ru

Воронежская область, Новоусманский район, с. Рыкань.

Своя игра

«Природа. Спорт. Здоровый образ жизни»

Цели: актуализация изученного материала по темам: «Природа», «Спорт», «Здоровый образ жизни»; развитие логического мышления и произвольного внимания; поддержание интереса учащихся к изучению английского языка.

Оборудование: плакаты с вопросами для игры.

Ход мероприятия

- Hello, my dear boys and girls! I am glad to see you today. Do you like to play games? Today you will have a chance to take park in our game. We shall have 2 stages. Each stage will have 5 topics. Each topic includes 5 questions. Each question has its price. You will try to get as many points as you can.

Учитель приветствует учащихся и сообщает им о проведении мероприятия «Своя игра». Данная игра проводится по правилам, аналогичным телевизионному варианту. В игре принимают участие 10-15 человек. Участники отвечают на предложенные вопросы и в случае правильного ответа получают очки, которыми оценивается данный вопрос. Игра состоит из двух туров и финала. В каждом туре участникам предлагаются вопросы по 5 темам. Каждая тема содержит по 5 вопросов. В первом туре принимают участие все учащиеся.

Но второй тур проходят 5-7 учеников, набравших наибольшее количество очков. В финале участвует 1 ученик, набравший наибольшее количество баллов. В финале победителю предлагается ответить на один вопрос.

Stage 1. Healthy Way of Life

100 points. What dairy products do you know?

200 points. What food is good for people's health?

300 points. What are the things that help us to keep fit?

400 points. Which parts of human body can suffer from television and computer? 500 points. What antibiotic was discovered by Alexander Fleming in 1928?

Ecology

100 points. What forms of pollution do you know?

200 points. What environmental problems can you name?

300 points. What does the word "environment" mean?

400 points. Where does the air pollution in the cities come from mostly?

500 points. Why are the nuclear power stations dangerous?

Animal Life

100 points. What animals are found only in Australia?

200 points. Why do people hunt Indian tigers?

300 points. Where can we find the names of some animals, birds and fish which are disappearing nowadays?

400 points. What animals were brought to Australia and became

wild there?

500 points. Which of the following animals is endangered: a kangaroo, a bear, a racoon, an orangutan, or a groundhog?

Weather

100 points. Name the profession of the people who collect the

information about weather.

200 points. Where do weathermen usually collect information about weather?

300 points. What is the usual weather if a barometer shows the high pressure in summer?

400 points. What is the usual weather if a barometer shows the low pressure?

500 points. People of what professions are interested in the weather forecast?

Climate

100 points. What does the word "climate" mean?

200 points. What and whom does a climate have a very important influence on?

300 points. Why is the atmosphere becoming warmer?

400 points. Where does the carbon dioxide come from?

500 points. How does the greenhouse effect work?

Stage 2. Sports in Russia

200 points. What football team in Russia got the champion title of the country ten times?

400 points. When were the Olympic Games held in Russia?

600 points. He is a three-time champion of the Olympic Games, a nine-time world champion, an eleven-time champion of Europe in Greco-Roman wrestling.

800 points. What was the score of the football match between the national teams of Russia and France which was held in France in 1999?

1000 points. His achievements are fantastic. More than 20 times he renewed his own records. He is the world and the Olympic champion and the world record-breaker in pole-vault.

Sports in Great Britain

200 points. Why are swimming, boating and sailing popular in Britain?

400 points. This kind of sport began to develop in Scotland and now it is widely spread all over Britain.

600 points. What kind of British sports existed even in the Saxon times?

800 points. What game did the first settlers play on the board of the "Mayflower" in 1620?

1000 points. Why are the British not very much interested in skiing and skating?

The Olympic Games

200 points. Where did the Olympic Games begin?

400 points. How often are the Olympic Games held?

600 points. What committee organizes the Olympic Games?

800 points. In what city were the first modern Olympic Games held?

1000 points. Where is the International Olympic Committee situated?

Sports in America

200 points. What is the American equivalent for the word "athletic"?

400 points. What is the most popular sport in the USA?

600 points. It is a game between two teams and is played on a field with a bat and a small white ball. Each team consists of nine players.

800 points. This game is played on a court with a large orangeball. There are five players in each team. The players can throw and pass the ball to each other.

The team with the most quantity of points wins.

1000 points. This game is very similar to baseball, but it is played with a larger ball. It is a popular sport among American women and co-ed (combined men and women) teams.

Sport Games

200 points. Name the game played between two teams of eleven players who kick a ball around a field trying to score a goal.

400 points. People played this game in England as early as 1550.

600 points. This game is played by two teams of 6 players each on an ice field.

800 points. It is a game of two players. Each of them starts with sixteen different playing pieces to move on a board. The aim is to move your pieces so that your

opponent's king will be taken.

1000 points. This game was first played in England in 1872 and the first championship at Wimbledon was in 1877.

Final

Вопрос: What famous Italian artist invented some things in the field of medicine?

Ответ: It was Leonardo da Vinci.

— Our time is over. Thank you for your work. I hope it was interesting to ask and answer the questions and you could find a lot of interesting information. Kate is the winner today. Let's clap our hands. Will you stand up, please? Учитель подводит итоги урока и поздравляет победителя игры.

Ответы

Stage 1. Healthy Way of Life

100 points. They are milk, butter, cheese, cream, sour cream, cottage cheese.

200 points. Fruit, vegetables, meat, cereals, fish, eggs, juices are good for health.

300 points. They are: healthy food, clean water and air, physical activity, regular eating, quiet life.

400 points. Eyes, brain and the whole body can suffer from television and computer.

500 points. It was Penicillin.

Ecology

1OO points. Water pollution, air pollution, nuclear pollution.

200 points. Pollution in its many forms; noise from cars, buses and planes; destruction of wildlife; shortage of natural resources; the growth of population.

300 points. It means just everything surrounding us.

400 points. The air pollution comes from factories, plants power stations, cars and buses.

500 points. The nuclear power stations are dangerous because they can function wrong and cause the nuclear pollution.

Animal Life

100 points. Kangaroos and emus are found only in Australia.

200 points. People hunt the Indian tigers for fun, for their beautiful skin. Some people kill tigers to save their domestic animals and their lives.

300 points. We can find their names of some animals, birds and fishes which are disappearing nowadays in the Red Book.

400 points. Buffaloes and rabbits were brought to Australia and became wild there. 500 points. Orangutan is endengered among these animals.

Weather

100 points. They are weathermen.

200 points. They collect information from ships, planes weather stations, and space stations.

300 points. If a barometer shows the high pressure in summer it means misty mornings and hot sunny days in summer.

400 points. The usual weather is rainy and windy if a barometer

shows the low pressure.

500 points. People of different professions are interested in the weather forecast: farmers, pilots, sailors, builders, drivers, etc.

Climate

100 points. Climate is the weather in a certain place for a long period of time.

200 points. Climate has a very important influence on plants, animals and humans.

300 points. People produce a lot of carbon dioxide. This gas lets the heat get in, but it doesn't let much heat get out.

400 points. People and animals breathe out carbon dioxide. We produce carbon dioxide when we burn things. People cut down the trees which produce oxygen.

500 points. The sunlight gives us some heat. Some of the heat warms the atmosphere, and some of the heat goes back into the space. Nowadays the heat can't go back into the space and the temperatures in many places have become higher.

Stage 2. Sports in Russia

200 points. It is "Spartak".

400 points. The Olympic Games were held in Moscow in 1980.

600 points. He is Alexander Karelin.

800 points. The score was 3 to 2 in favour of Russia.

1000 points. He is Sergei Bubka.

Sports in Great Britain

200 points. Swimming, boating and sailing are popular in Britain because Great Britain is an island state. There are many rivers and lakes in the country. The climate is mild.

400 points. It was golf.

600 points. It was boxing.

800 points. The first settlers played darts on the board of the "Mayflower" in 1620.

1000 points. The climate is mild in Great Britain. There is not much snow on the ground in winter. Snow melts quickly.

The Olympic Games

200 points. The Olympic Games began in ancient Greece.

400 points. The Olympic Games are held every fourth year.

600 points. The International Olympic Committee organizes the Olympic Games. 800 points. The first modern Olympic Games were held in Athens.

1000 points. The International Olympic Committee is situated in Lausanne, Switzerland.

Sports in America

200 points. The American equivalent for the word "athletic" is "track-and-field". 400 points. The most popular sport in the USA is the American football.

600 points. It's baseball.

800 points. It's basketball.

1000 points. It's softball.

Sports- Games

200 points. It's football.

400 points. It's cricket.

600 points. It's ice hockey.

800 points. It's chess.

1000 points. It's tennis or lawn tennis.

infourok.ru


Смотрите также

Цельнозерновые злаковые
Жиры
Овощи
Фрукты
Напитки
Физическая активность